Line Dance

Postet av Molde Swing- og Rockeklubb den 15. Apr 2023

Linedance

Linedance er en danseform som har sin opprinnelse fra Amerika, der flere personer danser en koreografert dans på rekker. Historisk sett er nok det første mange tenker når man hører ordet linedance ; cowboy boots og countrymusikk. Dette tankesettet stemmer enda, men linedance kan i dagens samfunn kategoriseres som så uendelig mye mer.

Linedance har utviklet seg til å inkludere så å si alle musikkgenre og dansestiler. I dag består linedance av et bredt spekter av danser, fordelt på ulike nivåer. Man kan finne blant annet samba-, salsa-, vals-, tango-, pop-, og polkainspirerte danser, for å nevne noen. Med andre ord har linedance noe for alle, uansett musikksmak og danseerfaring. Linedance er akkurat det man vil det skal være: Sett på din favorittmusikk og du er i gang!

Linedance er en danseform, hvor dansere udfører koreograferede trin og bevægelser i rækker eller linjer uden at holde i hånd med en partner. Det er en populær danseform verden over,Men det er ikke bare i Amerika linedance er populært, men også her hjemme i Norge.

På linedancekursene til Molde Swing- og Rockeklubb får deltakerne muligheten til å lære og mestre ulike koreografier i en sosial og inkluderende atmosfære. Uansett om man er en erfaren danser eller nybegynner, er linedance en flott aktivitet for å ha det gøy, få god trening og møte nye mennesker    samtidig som man kan utfordr  e seg selv og uttrykke sin kreativitet gjennom dansen. ,

Hvorfor folk deltar i linedance:

1. Socialt samvær: Linedance er ofte en social aktivitet, hvor folk kommer sammen for at danse og have det hyggelig.. Dette gir en mulighed for at møde nye mennesker, opbygge venskaber og deltage i et fællesskab av danseentusiaster.
  2. Enkel  innlæring: Linedance er kendt for sin relativt enkle innlæring. Mange linedance-numre har standardiserede trin og gentages, hvilket gør det lettere for dansere at følge med og lære nye rutiner.
  3. Aldersmæssig alsidighed: Linedance er en dans, der passer til mennesker i alle aldre og fitnessniveauer. Dette gjør det til en aktivitet, der kan nydes av mange mennesker, uanset deres danseerfaring og alder.
  4. God motion: Selvom linedance ikke altid opfattes som en intensiv træning, giver det stadig en god form for motion. Det indebærer gentagne trin og bevægelser, der kan bidra til forbedret kondition, balance og koordination.
  5. Ingen partnerkrav: En fordel ved linedance er, at det ikke kræver en partner. Dette gør det til en attraktiv danseform for dem, der kanskje ikke har en fast dansepartner eller foretrækker at danse uafhængigt.
  6. Musikalsk variation: Linedance kan danses til mengda musikksjangere, fra country og pop til latinamerikansk musik. Dette gør det til en alsidig danseform, der kan tilpasses forskellige musiksmag.
  7. Kulturel diversitet: Linedance har udviklet sig til at have mange stilarter og variationer, der repræsenterer forskellige dansegenrer og kulturer. Dette tiltrækker folk med forskellige baggrunde og interesser.
  8. Konkurrenceaspektet: For dem, der søger en udfordring, er der også konkurrenceaspekter af linedance. Der er linedance-konkurrencer, hvor dansere kan vise deres færdigheder og kreativitet.

Linedance er attraktivt for mange på grunn af sin tilgængelighed, socialitet og det faktum, at det kombinerer "artig" og bevægelse uten krav om en partner.