Her finner du litt informasjon om klubben og klubbens drift.

Hvordan bli medlem.

Klubbaktiviteter

Se nedtrekksmenyen.

Andre aktiviteter

Ingen danseklubb med respekt for seg selv driver bare med dans. Så heller ikke med Molde Swing og Rockeklubb.

Nyttårsballet

– vår egen årsfest i slutten av januar hvert år.

Turer

Hvert år arrangerer vi medlemsturer, de fleste i nærområdet. Som oftest på helg, og det er selvsagt minst en dansekveld. Dagtiden på disse turene blir brukt ute i naturen, på omvisninger, grillparty, ol. Som eksempel kan nevnes turer til Ona, Harøya, Innerdalen, Bjorli.

Medlemmer samler seg også i grupper og drar på forskjellige danse-arrangementer, av og til organisert, og av og til basert på jungeltelegrafen. Arrangementer i Fan it Bluesclub blir ofte godt besøkt av våre medlemmer, f.eks. romjulsdansen deres.

Konkurransedanserne drar på både konkurranser og på trenings-turer.

Dansefester

Vi arrangerer av og til lukkede dansefester, Ved helgekurs er det ofte «sosialdans» i aktuell danseform om kvelden ene kursdagen.

Arrangementer

Vi deltar på arrangementer. Noen eksempler:
  • Borgertoget 17.mai i Molde
  • Innflytterdagen
  • NRK sin innsamlingsaksjon, da betaler vi på mandagsdansen, og inntektene går til aksjonen.

Dugnader

Det hender av og til at vi tar på oss dugnad for bedrifter, som oftest som del av en sponsoravtale. Dette er en mulighet til å treffes i en annen sammenheng enn dans.
(Har din bedrift noe som skal gjøres, og som kan settes ut til en forening, er det bare å ta kontakt.)

Styret 2023

Medlem Hildegunn Andersen

Vara Hjørdis Asphol

Vår visjon

Trim, Trivsel og Danseglede for alle!

Med dette mener vi at vi er en klubb som legger til rette for sosiale danseaktiviteter og arrangementer som skal bidra til trim, trivsel og glede for alle.

Våre Verdier

Inkluderende: Vi ønsker å ivareta alle som kommer på våre aktiviteter på en god måte, slik at de føler seg velkommen, uavhengig av alder og nivå.

Danseglede: Danseglede er selve fundamentet i vår aktivitet. Det er grunnen til at vi driver klubben. Det er en god kombinasjon av å danse, være sosial, ha glede av god musikk og mestring på dansegulvet.

For Deg: Med verdien ”For Deg” mener vi at vi er en klubb for alle typer av mennesker, og at man ikke trenger å komme som par på våre aktiviteter. Vi ønsker derfor å appellere til hver enkelt person, da vi mener alle er like viktige og spesielle.

Vår Virksomhetsidé

”Vi er en sosial danseklubb med varierte tilbud til alle.”

Med dette mener vi: Molde Swing og Rockeklubb skal jobbe for fortsatt å ha fokus på de sosiale aktivitetene som vi har i dag. I tillegg ønsker vi å være en klubb som legger til rette og ivaretar de som ønsker å delta på andre danseaktiviteter innen topp og bredde.

Vårt slagord eller motto:

”Mest mulig moro for minst mulig pæng…”

Med dette mener vi: Ingen skal være utestengt fra våre aktiviteter grunnet økonomi, og at aktivitetene skal skape sosial glede og samhold for alle.

Bruk av sko

Salene våre, både på Kulturhuset og på Molde vgs , har fine dansegolv i parkett eller plank. Vi har investert i gode dansegolv både med kroner og dugnadsinnsats.

Golvene tåler ikke skitt som dras inn med utesko. Da slites de uforholdsmessig mye. Sanden blir liggende som slipemiddel som danserne snurrer rundt på.

Som alle sikkert har sett hjemme hos seg selv, er det de første stegene innover gulvet som legger igjen mest skitt. Den blir etterpå dratt rundt i huset av de som er inne.

Derfor skal det brukes innesko, ved all ferdsel over golvene.

Og har du ikke med innesko, skal det brukes «blåsokker», ... eller så skal uteskoene av.
Dette gjelder selvsagt også besøkende, diskjockeyer, instruktører, og folk som er i følge med andre.

Dansevett

Noen ord om sunt folkevett og høflighet, og litt å tenke på før man går på en dansekveld.

Dagens nybegynnere kan være morgendagens danseløver/løvinner, hvis du lar de få lov. Dans med dem! By ikke bare opp gamle kjente, og de du har lyst å danse med. Det er godt for alle å få danse med flere forskjellige dansepartnere. Da utvikler vi oss bedre som dansere. Jenter kan godt by opp.

Det er alminnelig høflighet og takke ja når du blir budt opp til dans, med mindre du har gode grunner for å si nei. Ha da gjerne en hyggelig avvisning klar. Har du takket nei, så ser det ikke bra ut hvis du byr opp en annen, eller takker ja umiddelbart etter.

Det skal være behagelig og trivelig å danse. De fleste av oss liker å kjenne mestringsfølelsen, sjekk at dansepartneren din er med på notene (dine turer). Mange liker utfordringer og nye ting, men få liker brå bevegelser og brå føring. Noen danser avansert. Noen har bevegelsesproblemer i ledd. Noen liker flørting, og noen vil ikke ha det. Vi er forskjellige, og det er ikke noe galt i at enkelte ikke passer å danse sammen. Blir det et problem er det mulig å snakke om det. Vil du ha tilbakemelding på hvordan du oppleves som dansepartner, så si det til den du danser med.

Føring i swingdans ligger ikke bare i armene, men mye i kontakt med dansepartneren, det vil si i kroppsspråk og ansiktsmimikk. Der ligger også tilbakemeldingene på hva dansepartneren din liker. Ha blikket på din partner, (og smilet på lur), da får dere som dansende best kontroll over dansen.

Ta hensyn til andre dansende, og vis høflighet hvis du støter borti/trår på andre eller på egen dansepartner.Dansende som beveger seg i danseretning bør holde seg langs kantene av dansegulvet, andre som danser på stedet holder seg i midten. Så langt dansegolvet gir rom for det.

Husk å takke for dansen.

Til slutt litt om påkleding:
  • Store og/eller skarpe ringer, klokker, og smykker kan det være greit å ta av.
  • Langt hår er minst i veien når det er oppsatt. Hestehaler i ansiktet er ikke godt.
  • Bruk innesko, eller helst dansesko. Slik tar du best vare på bena dine og også på dansegulvet.

Slapp av – senk skuldrene – smil og tør å ha det gøy!